Vyhledat na webu

Katalog edukačních programů

EDU v muzeu

Katalog obsahuje edukační programy jihlavského muzea. 

Programy muzejních poboček jsou dostupné na webu poboček: Hrad Roštejn, Muzeum Telč, Muzeum Třešť

Pro vyhledávání v katalogu lze použít filtr. Lze kombinovat typ školy s tematickým zaměřením programu. Pro zrušení filtru klikněte na Zobrazit vše. 

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Celomuzejní programy
2025/26

Komentovaná prohlídka všech muzejních expozic

Komentovaná prohlídka všech expozic jihlavského muzea.

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Živá příroda Neživá příroda
2025/26

Komentovaná prohlídka přírodovědných expozic

Prohlídka provede návštěvníky přírodovědnými expozicemi muzea od lesů a otevřené krajiny přes svět vod až po dobu ledovou. Součástí je také představení expozice geologie a mineralogie.

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Historie a archeologie
2025/26

Komentovaná prohlídka historických expozic

Během prohlídky se děti ve všech archeologických a historických expozicí seznámí s historií Jihlavy - od počátků spojených s těžbou stříbra až po současnost.

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Celomuzejní programy
2025/26

Komentovaná prohlídka historických expozic v angličtině / Guided tour of historical exhibitions in English

Komentovaná prohlídka historických expozic jihlavského muzea v angličtině / Guided tour of historical exhibitions in English.

Historie a archeologie
2025/26

Permoníček

Děti se při programu vrátí do středověké Jihlavy a za využití replik a rozmanitých herních pomůcek nahlédnou do každodenního života našich dávných předků. Společně s malým permoníčkem se seznámí s horníky a dozví se, jak těžili stříbro, nahlédnou do středověké kuchyně, ukážeme si, jak vypadala středověká Jihlava, jak se razily mince, nebo jak si děti ve středověku hrály.

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Historie a archeologie
2025/26

Keltové a Germáni na periferii

Vraťte se s námi do doby Keltů a Germánů a poznejte jejich každodenní život – jakými vynálezy obohatili civilizaci, jak se oblékali, jaké nosili šperky, jaké používali zbraně.

Historie a archeologie
2025/26

První výpravy za historií Jihlavy: Založení Jihlavy a jihlavské pověsti

Při procházce muzeem děti uvidí část historických expozic a prostřednictvím vyprávění pověstí se seznámí s příběhy a historií založení Jihlavy, především o její stříbrné slávě (pověst o hrnčíři). Zjistíme, kde se v jihlavském znaku vzal ježek, proč se největšímu jihlavskému zvonu říká Zuzana nebo proč se koblihy staly zhoubou města Jihlavy.

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Historie a archeologie
2025/26

Výpravy za historií Jihlavy: Založení Jihlavy a jihlavské pověsti

Výukový program, během kterého si žáci a studenti projdou historické expozice muzea a pomocí pověstí si osvojí příběhy o Jihlavě a její historii. Jde především o příběhy o založení Jihlavy a o historii dolování stříbra (pověst o hrnčíři, pověst o zvonu Zuzaně, Trucbábě, o přepadení Jihlavy, legenda o jihlavském ježkovi nebo tzv. Kapří den a další).

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Historie a archeologie
2025/26

Dolování stříbra a ražba mincí

Vrátíme se do 13. stol., resp. do doby těsně před vznikem Jihlavy. Zjistíme, co bylo na místě dnešního města, kdy a proč došlo k prvotním nálezům stříbrných žil, jak se stříbrné rudy těžily a zpracovávaly, jak horníci bydleli, jak těžkou a nebezpečnou měli práci, jak vzniklo nové město a nakonec nahlédneme do mincovny a vyzkoušíme si ražbu jihlavských mincí brakteátů nebo odlévání stříbrných cánů.

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Historie a archeologie
2025/26

Den ve středověku

Ve středověké Jihlavě prožijeme jeden běžný den měšťanů. Jak vypadala středověká Jihlava? Jaké zde bylo společenské uspořádání? Jak středověcí Jihlavané bydleli? Čím si vydělávali? Co jedli? Jak trávili volný čas a jak se oblékali? Jaké měli zákony a jak tvrdé zde platily tresty?

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Historie a archeologie EDU s dílnou
2025/26

Kroje a tradice jihlavského německého jazykového ostrova

Program se věnuje historii a pojmu jihlavského německého jazyka ostrova a vrací se zejména do období 19. století a přibližuje ne příliš známé jihlavské kroje a některé důležité jihlavské tradice, které přibližují život našich předků v období 19. století. (např. skřípácká muzika, ojedinělé svatební koruny apod.).

ZŠ - 2. st. a nižší gym. Historie a archeologie
2025/26

Gustav Mahler v Jihlavě

Nahlédněme do dětství a mládí Gustava Mahlera a jeho rodiny v Jihlavě. Připomeňme si především Mahlerova první veřejná vystoupení a jeho první úspěchy. Dále poznejme i jeho další životní osudy ve světě a připomeňme si památku Gustava Mahlera v Jihlavě.

ZŠ - 2. st. a nižší gym. Historie a archeologie
2025/26

Jihlavou od Vítězného února k Sametové revoluci

Navštivte s námi muzejní expozice 20. století a prozkoumejte, jak se situace vyvíjela přímo v Jihlavě. Program se věnuje politickým procesům 50. let, okupaci v roce 1968, normalizaci, ale také například jihlavské architektuře reálného socialismu.

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Historie a archeologie EDU s dílnou
2025/26

Pokroky vzdělanosti: Ruční výroba papíru

Významnou součást naší historie tvoří i jihlavské papírny. Probereme si historii papíru, jeho předchůdců (papyrus a pergamen) a jeho výroby. Také se seznámíme s rozvojem jihlavského papírenského řemesla, zejména pak s věhlasem papírny J. Freye z roku 1540, která ve své době získala mezinárodní renomé.

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Historie a archeologie EDU s dílnou
2025/26

Pokroky vzdělanosti: Tiskařská dílna

Jihlavské tiskařské řemeslo dosahovalo v průběhu 16. století významného věhlasu. Edukační program koncipovaný jako dílna představuje unikátní příležitost poznat základy některých tiskařských metod a historii knihtisku. Hlavní součástí je tvorba vlastního grafického díla metodou tisku z výšky – linoryt.

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Celomuzejní programy
2025/26

Muzejníkem na zkoušku

Poznejme úlohu muzeí, archivů a knihoven a zjistěme, jaké je poslání muzejních věd.  Žáci a studenti si na vlastní kůži vyzkouší práci archeologa nebo geologa a také se seznámí s procesy provázejícími sbírkový předmět na cestě od jeho nálezu až po uložení do muzejních sbírek a depozitáře.

ZŠ - 2. st. a nižší gym. Živá příroda
2025/26

Kdo vykradl spižírnu

Detektivní hra pro žáky 6. a 7. tříd ZŠ, při které děti pátrají po ztraceném lesním pokladu a poznávají život zvířat z lesa. Pomocí indicií postupně odhalí pachatele a získají i nečekané ponaučení. 

ZŠ - 1. st. Živá příroda Externí (ve škole)
2025/26

Máme rádi zvířata

Program představuje dětem oblíbené i méně populární zástupce různých živočišných druhů a ukazuje jejich význam i zajímavost pro přírodu. Vede účastníky k tomu, aby se na zvířata dívali bez strachu a s respektem. 

ZŠ - 1. st. Živá příroda
2025/26

Kde to kvete a bzučí

Poutavé poznávání lučních rostlin a živočichů. Edukační program přibližuje zábavnou formou luční biotopy. Účastníci se dozvědí, jak se mění otevřená krajina a její obyvatelé, prohlédnou si dnes už některé velmi vzácné živočichy a pomocí her i vlastní tvorby si nové poznatky prakticky ověří a upevní.   

ZŠ - 1. st. Živá příroda
2025/26

Dnes je na programu les

Program přibližuje historii a proměny lesních porostů v průběhu času, prezentuje zvířata žijící v lesích Českomoravské vrchoviny a také představí sbírku vycpanin velkých kopytníků. Účastníci se dozví, jak se mění les i jeho obyvatelé a pomocí her a několika úkolů si nové poznatky upevní.  

ZŠ - 1. st. Živá příroda
2025/26

Co jsme se dozvěděli od mamutů

Účastníci se dozvědí, proč jsou rašeliniště důležitá a jak souvisí s dobou ledovou. Prohlédnou si kosterní pozůstatky mamuta srstnatého, medvěda jeskynního a dalších zvířat, která obývala Českomoravskou vrchovinu v době posledního glaciálu, a vyslechnou si příběhy o mamutech. Seznámí se také s rašeliništním biotopy, jejichž zbytky se v regionu dochovaly.  

ZŠ - 1. st. Živá příroda
2025/26

Svět zvaný voda

Seznámení s významem vody a jejím koloběhem. Účastníci poznají vodní živočichy z regionu a nahlédnou do života pod i nad hladinou. Získané informace si následně pomocí her i vlastní tvorby prakticky ověří a upevní.  

ZŠ - 2. st. a nižší gym. Živá příroda Neživá příroda
2025/26

Přírodovědná výprava do muzea

Objevná cesta přírodovědnými expozicemi muzea, při níž budou žáci 6. a 7. ročníku vyvíjet řadu aktivit, které jim pomohou poznávat a objevovat přírodu Českomoravské vrchoviny.

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Sezónní programy EDU s dílnou
řjen a listopad 2025

Letem světem s Halloweenem aneb co na to Dušičky?

Vyprávění o tom, jak lidé vzpomínají na zemřelé a také o souvisejících oslavách napříč různými kulturami. Zaměříme se na historii vzniku těchto svátků a jejich vzájemnou provázanost.

ZŠ - 2. st. a nižší gym. Neživá příroda Geologie
2025/26

Svět pod námi

Výukový program zaměřený na geologický vývoj Českomoravské vrchoviny, významné regionální mineralogické lokality a minerály.

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Neživá příroda Astronomie
2025/26

Jak funguje obloha

Jak vypadá obloha a co všechno lze spatřit pouhým okem nebo malým dalekohledem? Jak a proč se obloha otáčí?

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Neživá příroda Astronomie
2025/26

Podivnosti planet

Každá planeta v naší sluneční soustavě je zcela originální, něčím unikátní a něčím podivná. Program kromě ucelených informací o tom, jak vlastně naše sluneční soustava vypadá, poskytuje i přehled vybraných „podivuhodností“ jednotlivých planet.

ZŠ - 2. st. a nižší gym. Neživá příroda Astronomie
2025/26

Příběh Slunce

Příběh Slunce propletený s příběhem lidského poznávání Slunce.

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Neživá příroda Astronomie
2025/26

Měsíc v kostce

Měsíc je náš nejbližší kosmický soused. Přesto o něm častokrát víme jen velmi málo.

ZŠ - 2. st. a nižší gym. Neživá příroda Astronomie
2025/26

Zrození a smrt hvězdy

Hvězdy se rodí z prachu a plynu kolabujících mlhovin. Jejich životní osudy však mohou být značně odlišné.

ZŠ - 2. st. a nižší gym. Neživá příroda Astronomie
2025/26

Astronomie 21. století

Program představuje vědní obor astronomie jako jeden z důležitých pilířů lidského poznání.

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Živá příroda Sezónní programy
září-listopad 2025

Blíží se zima „Zůstat? Odejít? Zaspat to?“

Podzimní program o tom, jak se zvířata připravují na zimu – kdo odlétá, kdo přezimuje a kdo ji prospí. Děti se seznámí s různými strategiemi přežití a zjistí, jaké mají výhody a nevýhody. Program bude doplněn plněním úkolů a realizací různých aktivit.  

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Sezónní programy EDU s dílnou
listopad 2025

Svatý Matrin

Vyprávění o legendě svatého Martina a jeho bílém koni a huse, která dala vzniknout svatomartinské tradici.

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Sezónní programy EDU s dílnou
listopad a prosinec 2025

Adventní EDU v muzeu a svatý Mikuláš

Co symbolizuje adventní období a adventní neděle? Jaké další svátky v tomto období slavíme (svatá Barbora, svatá Lucie)? Co vypráví legenda o svatém Mikuláši, jaký byl jeho skutečný život a jak dodržujeme tradici s ním spojenou dnes? Co, má svatý Mikuláš společného s postavou Santa Klause? Odpovědi, nejen na tyto otázky přináší speciální adventní program. 

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Sezónní programy EDU s dílnou
listopad a prosinec 2025

Vánoční EDU v muzeu

V rámci speciálního vánočního programu se děti s muzejní edukátorkou blíže seznámí s vánočními svátky, zvyky, tradicemi a samozřejmě s historií Vánoc – hovořit se bude o betlémském příběhu, ale i o tom odkdy se u nás tradičně zdobí stromeček. Nesmíme vynechat ani zajímavosti ze světa – povíme si, jak se slaví Vánoce ve světě a kdo, kde a jak nosí dárky. Součástí programu je vánoční dílnička.

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Živá příroda Sezónní programy
listopad a prosinec 2025

Přírodovědné Vánoce – Kdo byl kdysi u jesliček?

Adventní program, který dětem přiblíží zvířata, která skutečně mohla být svědky vánočního příběhu. Poznají faunu, jež obývala na počátku našeho letopočtu oblast starověkého Betlému, a dozví se o proměnách krajiny, která se pro mnohé druhy stala osudnou. 

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Sezónní programy EDU s dílnou
únor 2026

Svatý Valentýn v muzeu

Program, který vysvětluje původní podstatu svátku svatého Valentýna a vypráví příběh tohoto světce. Víte, že ostatky svatého Valentýna můžete najít také nedaleko Jihlavy v kapli sv. Antonína v Rounku? Součástí programu je i regionální rozměr svátku. Který ze svátků lásky preferujete vy – Svatého Valentýna, či 1. máj?

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Živá příroda Sezónní programy
Březen 2026

Příroda se probouzí

Jarní program, který dětem ukáže proměny přírody po zimě – od prvních květů a zpěvu ptáků až po návrat zvířecích obyvatel z teplých krajů. Společně objevíme, jak příroda ožívá a připravuje se na novou sezónu. 

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Sezónní programy EDU s dílnou
březen a duben 2026

Velikonoční EDU v muzeu

Během programu probereme historii Velikonoc, průběh svátků tzv. pašijový týden a samozřejmě velikonoční tradice a zvyky i jejich symboly. Řekneme si, jak historicky souvisí s vítáním jara. Objasníme si výpočet data pohyblivého svátku Velikonoc, i kde se vzal samotný název Velikonoce, nebo, jak se slaví Velikonoce v jiných zemích. Zajímat se také budeme o svátky a tradice, které předchází Velikonocům – např. Masopust, Popeleční středa a následné postní období.

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Sezónní programy EDU s dílnou
duben 2026

Filipojakubská noc, čarodějnice, 1. máj

Sezónní program osvětluje historii a tradice Filipojakubské noc, pálení čarodějnic ale také připomíná kontexty oslav 1. máje a Svátku práce.

ZŠ - 2. st. a nižší gym. Živá příroda Sezónní programy
duben-červen 2026

Herbář

Program „Herbář“ naučí žáky 2. stupně ZŠ, jak si vytvořit vlastní herbář a pochopit jeho význam. Zároveň ukáže, jak a proč se herbáře tvoří v muzeích pro vědecké účely.

ZŠ - 1. st. ZŠ - 2. st. a nižší gym. Sezónní programy EDU s dílnou
květen a červen 2026

Hurá ven s muzeem

Speciální program, který je navržen pro školní výlety. Obsahem programu je pátrání po historii Jihlavy přímo ve městě. Děti se po krátkém úvodu v muzeu vydávají do ulic města hledat konkrétní stopy minulosti.

ZŠ - 2. st. a nižší gym. Neživá příroda Terénní programy Geologie
2025/26

Svět pod námi

Poznávání hornin, nerostů a geologických jevů v regionu za pomoci vědeckých metod přímo v terénu.

ZŠ - 2. st. a nižší gym. Neživá příroda Terénní programy Geologie
2025/26

Geologie a ochrana životního prostředí

Geofaktory životního prostředí, možná rizika těžby nerostných surovin a možnosti jejich eliminace.

ZŠ - 2. st. a nižší gym. Živá příroda Terénní programy
září 2025 a duben-červen 2026

Botanická vycházka

Seznámení se s metodikou práce botanika v terénu spojené s rozpoznáváním vegetačních typů (biotopů) a jejich charakteristických druhů.

ZŠ - 2. st. a nižší gym. Historie a archeologie Terénní programy
2025/26

Jihlava v hledáčku objektivu

Proměny města v čase ve srovnání dobových fotografií a současného pohledu přes objektiv fotoaparátu.

Historie a archeologie Terénní programy
2025/26

Jihlavské historii na stopě

Pátrání po významných stavebně historických památkách centra Jihlavy.

ZŠ - 2. st. a nižší gym. Živá příroda Odborné přednášky
2025/26

Přednášky - Zoologie

Přednášky odborných zaměstnanců muzea věnované zoologii.


ZŠ - 2. st. a nižší gym. Astronomie Odborné přednášky
2025/26

Přednášky - Astronomie

Přednášky odborných zaměstnanců muzea věnované astronomii.